Abstract:
The article aims to analyze the legal aspects of protecting the rights of medical services
consumers by identifying the parties of legal relations, establishing the specifics of medical
services, the elements of violations of patients rights, the procedure for protecting the rights of medical services consumers. The system of general scientific and special methods, including dialectical, axiological, formal and legal methods has been applied during the research. It has been indicated that primary (medical services consumers, an entity providing medical services) and auxiliary subjects participate in legal relations for protecting the rights of medical services consumers. It has been proved that legal relations for protecting the rights of medical services consumers are characterized by: relations arising and being implemented in the healthcare sector; participation of entities with a special status (patient – hospital) in legal relations; application of a set of norms of medical law and protection of consumers rights; the fact of medical rights violation. It has been concluded that the legal fact of violating a patient’s medical rights in the form of a medical tort is the reason for the emergence of legal relations for protecting the rights of medical services consumers.
Description:
Метою статті є аналіз правових аспектів захисту прав споживачів медичних послуг шляхом визначення сторін правових відносин, встановлення особливостей медичних послуг, елементів порушень прав пацієнтів, порядку захисту прав споживачів медичних послуг. Під час дослідження було застосовано систему загальнонаукових та спеціальних методів, включаючи діалектичний, аксіологічний, формально-правовий методи. Зазначено, що у правових відносинах із захисту прав споживачів медичних послуг беруть участь основні (споживачі медичних послуг, суб’єкт, що надає медичні послуги) та допоміжні суб’єкти. Доведено, що правові відносини із захисту прав споживачів медичних послуг характеризуються: відносинами, які виникають та реалізуються у сфері охорони здоров’я; участю у правових відносинах суб’єктів зі спеціальним статусом (пацієнт – лікарня); застосуванням комплексу норм медичного права та захисту прав споживачів; фактом порушення медичних прав. Зроблено висновок, що юридичний факт порушення медичних прав пацієнта у формі медичного делікту є підставою для виникнення правових відносин із захисту прав споживачів медичних послуг.