Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | ПОДЗІРОВ, АНДРІЙ ОЛЕГОВИЧ | |
dc.date.accessioned | 2023-12-06T08:41:36Z | |
dc.date.available | 2023-12-06T08:41:36Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Подзіров А. О. Адміністративно-правове забезпечення розвитку медичного туризму в Україні. Дис. … докт. філ. … 08 «Право». К., 2023. 256 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | https://repository.ndippp.gov.ua/handle/765432198/785 | |
dc.description.abstract | У дисертації здійснено комплексне дослідження теоретико-правових засад становлення і розвитку медичного туризму в Україні, визначено проблеми його адміністративно-правового забезпечення та розроблено пропозиції з удосконалення національного законодавства в цій сфері. Сформульовано визначення змісту поняття «медичний туризм», під яким запропоновано розуміти вид туристичної діяльності, метою якої є отримання медичної допомоги щодо лікування та/або діагностики захворювань або проведення медичних процедур і маніпуляцій. Специфічними ознаками медичного туризму визнано: отримання медичної допомоги за межами місця проживання; спрямування на отримання медичної допомоги; лікування захворювань та/або проведення діагностики. На підставі аналізу змісту поняття «медичний туризм» виокремлено три групи наукових підходів щодо його розуміння: 1) залежно від характеру переміщення особи, метою якої є отримання медичної допомоги: внутрішній медичний туризм, в’їзний медичний туризм, виїзний медичний туризм; 2) залежно від мети: оздоровчий (санаторно-курортний), лікувально-діагностичний, пов’язаний із репродуктивно-фізіологічними процесами, реабілітаційний; 3) залежно від статусу фізичних осіб, які потребують отримання медичної допомоги: дитячий, для осіб з інвалідністю, для осіб, які мають хронічні та/або рідкісні захворювання, для осіб, які перебувають у невідкладних станах, для вагітних жінок. Виокремлено ознаки адміністративно-правового забезпечення розвитку медичного туризму, до яких віднесено: 1) поєднання публічного та приватного інтересу під час здійснення управлінського впливу держави на суб’єктів медичного туризму; 2) об’єкт правового регулювання; 3) застосування адміністративно-правових засобів та заходів забезпечення розвитку медичного туризму; 4) гарантії юридичного закріплення, реалізації, охорони, захисту і відновлення прав та інтересів суб’єктів медичного туризму тощо. Сформульовано авторське визначення поняття адміністративно-правового забезпечення розвитку медичного туризму. Виділено специфічні принципи медичного туризму, а саме: конфіденційність; безоплатність виїзного медичного туризму (за кошти державного бюджету) для громадян України, у випадках неможливості надання медичної допомоги на території України; поєднання публічного і приватного інтересу в наданні послуг, пов’язаних з медичним туризмом; державної підтримки та заохочення для надавачів послуг у сфері медичного туризму. Визначено три етапи формування правової основи медичного туризму в Україні: 1 етап (1992–1999 рр.) – становлення (апробація) національного законодавства про медичний туризм; 2 етап (2000–2019 рр.) – формування (диференціація) правових основ функціонування медичного туризму; 3 етап (2020 р. – дотепер) – удосконалення (уніфікація) правового регулювання відносин у сфері медичного туризму. Розкрито особливості кожного з них. Визначено фактори, що перешкоджають адміністративно-правовому забезпеченню розвитку медичного туризму в Україні, до яких віднесено: політичні, економічні та юридичні. Сформульовано авторське визначення понять «суб’єкти медичного туризму» та «учасники медичного туризму». Обґрунтовано доцільність розмежування цих понять. Вказано, що не кожен суб’єкт відносин у сфері медичного туризму є безпосереднім учасником правовідносин з медичного туризму, але кожен учасник є суб’єктом медичного туризму. Поняття «суб’єкт» є ширшим за змістовним навантаженням, а поняття «учасник» – похідним від нього. Класифіковано суб’єктів, які забезпечують адміністративно-правове регулювання відносин у сфері медичного туризму в Україні за повноваженнями, на: 1) суб’єкти, які формують і реалізують державну політику у сфері медичного туризму; 2) суб’єкти, які здійснюють професійну діяльність з надання послуг у сфері медичного туризму; 3) суб’єкти, які мають приватний інтерес у сфері медичного туризму. Запропоновано критерії класифікації до визначення видів адміністративних договорів у сфері медичного туризму: за суб’єктним складом, за характером взаємовідносин між сторонами договору, за юридичними властивостями, за змістом. До функцій адміністративного договору у сфері медичного туризму віднесено антиколізійну, правотворчу та функцію уніфікації локальної нормотворчості. Розкрито зміст поняття «форми адміністративно-правового забезпечення розвитку медичного туризму». Встановлено відсутність визначення у правовій формі професійно-кваліфікаційних вимог до експертів компаній-провайдерів медичного туризму, що є недоліком адміністративно-правового забезпечення медичного туризму. Визначено види адміністративно-правових засобів розвитку медичного туризму: ліцензування надання медичних послуг і медичного обслуговування у сфері медичного туризму; ліцензування туристичної діяльності у межах надання туристичних та супутніх послуг у сфері медичного туризму; інші дозвільні та реєстраційні процедури, акредитація медичних закладів, які надають відповідні послуги, стандартизація та сертифікація таких послуг і туристичної діяльності у сфері медичного туризму, атестація медичних працівників, зокрема експертів компаній – провайдерів медичних послуг у сфері медичного туризму, державна підтримка розвитку медичного туризму. Аргументовано потребу в удосконаленні законодавства з питань ліцензування діяльності у сфері медичного туризму внаслідок особливостей і специфіки медичних послуг як елемента туристичного продукту. Доведено доцільність запровадження на законодавчому рівні акредитації закладів охорони здоров’я з урахуванням ризикованості медичної діяльності для здоров’я і життя споживачів медичних послуг та з метою наявності реального якісного кадрового, матеріально-технічного й організаційного забезпечення їх надання. Обґрунтовано доцільність створення Єдиного інформаційного реєстру медичних закладів (національних та іноземних), з якими існують домовленості (укладені договори) у сфері медичного туризму. Під адміністративно-правовими заходами забезпечення розвитку медичного туризму запропоновано розуміти систему передбачених адміністративно-правовими нормами владних прийомів і способів здійснення адміністративно-правового впливу спеціально уповноважених органів і посадових осіб на свідомість і волю суб’єктів, що здійснюють діяльність у сфері медичного туризму, на підставі збалансованості примусу та заохочення з метою запобігання, виявлення та припинення правопорушень у цій сфері, відвернення можливих шкідливих наслідків, відновлення правового становища, а у разі необхідності притягнення винних до відповідальності. З урахуванням визначених Стратегією розвитку туризму та курортів на період до 2026 року загальних напрямів і тенденцій удосконалення розвитку туристичної та курортної галузі обґрунтовано доцільність забезпечення розвитку курортів, зокрема для ефективного розвитку медичного туризму. Проаналізовано підстави адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері медичного туризму. Сформульовано визначення поняття адміністративної відповідальності за правопорушення у сфері медичного туризму як застосування суб’єктами владних повноважень, регламентованих нормами адміністративного законодавства примусових заходів впливу, що передбачають настання матеріальних, моральних, майнових та організаційних наслідків. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Науково-дослідний інститут приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака Національної академії правових наук України | uk_UA |
dc.subject | адміністративно-правове забезпечення, адміністративна відповідальність, медичний туризм, права пацієнтів, медична послуга, види медичних послуг, охорона здоров’я, єдиний медичний простір, договір про надання медичних послуг, правові гарантії надання медичних послуг, туристичні медичні послуги, право на інформовану згоду, адміністративно-правові засоби, суб’єкти владних повноважень | uk_UA |
dc.title | АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ МЕДИЧНОГО ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ | uk_UA |
dc.type | Dissertation | uk_UA |
dc.identifier.udc | 342.95:[338.482-6:61](477)(043) |