Abstract:
Наукову статтю присвячено правовому регулюванню адміністративної відповідальності за мобінг в Україні. Вивчено наукові праці вчених, які досліджували вказану проблематику, зокрема в аспекті формулювання визначень поняття мобінгу та його різновидів. Досліджено норми законодавчих актів, які встановлюють адміністративну відповідальність за мобінг, закріплюють поняття і форми мобінгу.
Надано характеристику повноваженням Державної служби України з питань праці щодо розслідування випадків мобінгу та складання протоколів про адміністративні правопорушення. Вказано, що надходження скарги про мобінг в організації є підставою для проведення позапланової перевірки Державною службою з питань праці. Визначено повноваження інспекторів під час проведення перевірки, які необхідні для розслідування випадків мобінгу.
Проаналізовано окремі форми мобінгу. Надано рекомендації щодо відображення у протоколі про вчинення адміністративного правопорушення окремих різновидів мобінгу. Визначено повноваження судів (суддів) щодо притягнення до адміністративної відповідальності фізичних осіб, які вчинили мобінг.
Наголошено, що визначення мобінгу, передбачене у ст. 2-2 КЗпП України, є термінологічно переобтяженим. Для вдосконалення правового регулювання притягнення до адміністративної відповідальності фізичних осіб, які вчинили мобінг, запропоновано внести зміни і доповнення до чинного законодавства. Запропоновано передбачити обов’язкове здійснення позапланової перевірки підприємства Державною службою з питань праці у випадку надходження заяви про мобінг. При цьому вказано, що відмова у погодженні проведення позапланової перевірки центральними органами виконавчої влади у цьому випадку не повинна допускатися. Обґрунтовано доцільність у Положенні про Державну службу України з питань праці закріплення повноваження щодо протидії будь-яким проявам дискримінації, зокрема, мобінгу. Запропоновано створити загальнодержавний реєстр підприємств, на яких були виявлені факти мобінгу.
Description:
Abstract
The scientific article is devoted to the legal regulation of administrative responsibility for mobbing in Ukraine. The
scientific works of researchers who tried to define the concept and types of mobbing are studied. The norms of legislative acts
that establish administrative responsibility for mobbing and fix the concepts and forms of mobbing are studied.
The authority of the State Labor Service of Ukraine to investigate cases of mobbing and draw up protocols for
administrative offenses is described. It is stated that the receipt of a complaint about mobbing in the organization is the basis for
conducting an unscheduled inspection by the State Labor Service. The powers of inspectors during the check, which are
necessary for the investigation of cases of mobbing, are determined.
Separate forms of mobbing are analyzed. Recommendations are given on showing the different types of mobbing in the
protocol of an administrative offense commission. The powers of courts (judges) to hold individuals who have committed
mobbing to administrative responsibility are determined.
We think that the definition of mobbing in Art. 2-2 CLL of Ukraine is terminologically overloaded. To improve the
legal regulation of bringing to administrative responsibility individuals who have committed mobbing it is suggested introducing
changes and additions to the current legislation. Provide for mandatory unscheduled inspection of the enterprise by the State
Labor Service in the event of receiving a mobbing application. Refusal to approve an unscheduled check by the central executive
authorities is not allowed in this case. It is necessary to establish in the Regulations on the State Service of Ukraine on labor
matters the powers regarding countering any manifestations of discrimination, in particular, mobbing. It is suggested creating a
nationwide register of enterprises where mobbing has been discovered.
Key words: mobbing, administrative responsibility, crime, psychological pressure, harassment, economic pressure.