Короткий опис(реферат):
As a general rule, to satisfy their own interests and protect their rights, the consumer of
security services has the right to apply a contractual (prescribed in the contract on the
provision of security services) or legal (provided by the state in the legislation of Ukraine)
mechanism.
If the contractual mechanism can be any, subject to compliance with the provision on the
inadmissibility of exclusion or limitation in the contractual procedure of the rights granted to
the consumer by legislation, and the terms of the contract, which exclude or limit the
corresponding rights of the consumer, are optional for him, then the legislation of Ukraine
has a clear procedure and a fairly clear mechanism for protecting the rights of consumers of security services.
The provisions of this Law are clear and understandable, but until the moment when the issue of their implementation and protection of the violated right in court does not arise. Protection of consumer rights, including protection services, is given little attention by both scientists and practitioners. Even less importance is given to these relations by state authorities and local self-government. Although it is they who must implement the information and legal policy to protect (protect) the rights of consumers, which should become a prejudice against violations of their rights and interference with their legitimate interests. The practice of concluding contracts causes many claims from the consumer in the future, but only a small part of them go to court to defend their rights. But various procedural «nuances» arise in courts, and here special attention is already paid to judicial practice on one or another issue.
What can we talk about in the event that when participating in a court proceeding, each
person becomes a consumer of court security services, which is a state body in the justice system that provides protection and maintenance of public order in courts. Among the
functions of judicial protection are: 1) implementation of measures to prevent threats to the
personal safety of judges, their family members, court employees, as well as participants in court proceedings, detection and neutralization of such threats; 2) responding within the
limits of the powers granted by law to illegal actions related to assaults on judges, their
family members, court employees, and participants in the court process.
According to the current legislation of Ukraine, not only judges, members of their families,
court employees, but also participants in court proceedings are consumers of court security services. Such relations actually arise on the basis of the accession agreement and do not require the conclusion of separate special agreements. Protection of consumer rights in case of non-provision of judicial protection during participation in the legal process takes place on the basis of the general procedure for consideration of cases on the protection of consumer rights. Such cases also do not require the payment of a court fee.
Суть розробки, основні результати:
За загальним правилом, для задоволення власних інтересів і захисту своїх прав споживач охоронних послуг має право застосовувати договірні (встановлені в договорі про надання охоронних послуг) або правові (передбачені державою в законодавстві України) механізми.
Якщо договірний механізм може бути будь-яким, за умови дотримання положення про неприпустимість виключення або обмеження в договірному порядку прав, наданих споживачеві законодавством, а умови договору, які виключають або обмежують відповідні права споживача, є для нього необов’язковими, то законодавство України має чітку процедуру та досить чіткий механізм захисту прав споживачів охоронних послуг.
Положення цього Закону є чіткими та зрозумілими, але до моменту, коли не постає питання про їх реалізацію та захист порушеного права в суді. Захистові прав споживачів, у тому числі послугам захисту, приділяється мало уваги як науковцями, так і практиками. Ще менше значення цим відносинам надають органи державної влади та місцевого самоврядування. Хоча саме вони мають реалізовувати інформаційно-правову політику захисту (охорони) прав споживачів, яка має стати упередженням від порушень їхніх прав та втручання в їхні законні інтереси. Практика укладання договорів у майбутньому викликає багато претензій з боку споживача, але лише незначна частина з них звертається до суду для захисту своїх прав. Але в судах виникають різні процесуальні «нюанси», і тут вже особлива увага приділяється судовій практиці з того чи іншого питання.
Про що може йти мова у випадку, коли кожна особа, беручи участь у судовому процесі, стає споживачем послуг судової охорони, яка є державним органом у системі правосуддя, що забезпечує охорону та підтимання громадського порядку в судах. До функцій судового захисту належать: 1) здійснення заходів щодо запобігання загрозі особистій безпеці суддів, членів їх сімей, працівників суду, а також учасників судового процесу, виявлення та нейтралізація таких загроз; 2) реагування в межах наданих законом повноважень на протиправні дії, пов'язані з нападами на суддів, членів їх сімей, працівників суду, учасників судового процесу.
Відповідно до чинного законодавства України споживачами послуг судової охорони є не лише судді, члени їх сімей, працівники суду, а й учасники судового процесу. Такі відносини фактично виникають на підставі договору приєднання і не потребують укладення окремих спеціальних договорів. Захист прав споживачів у разі ненадання судового захисту під час участі в судовому процесі відбувається на основі загального порядку розгляду справ про захист прав споживачів. Такі справи також не потребують сплати судового збору.