У статті було поставлено мету – на основі аналізу сучасної ситуації, нормативних, наукових та інших джерел визначити роль держави, Європейського союзу, міжнародних організацій у процесах правового сприяння відшкодуванню фінансових збитків, завданих українським аграріям воєнними діями, розпочатими внаслідок агресії російської федерації проти України, та окреслити перспективи. На основі проведеного дослідження було визначено роль держави у процесах правового сприяння відшкодуванню фінансових збитків як важливу, проте таку, що має у більшій мірі консультативний і допоміжний характер. Державою сформовано мінімально необхідну нормативну базу, що регламентує порядок документування громадянами і суб’єктами господарювання завданих їм російською агресією збитків. Держава починає звільнення від сплати податків на нерухоме майно і земельні угіддя, які знаходяться у тимчасовій окупації, зоні ведення активних бойових дій, є замінованими або отруєними тощо. Показано, що держави-члени ЄС об’єктивно зацікавлені в ефективній роботі суб’єктів АПК України, оскільки в іншому випадку їм загрожує мігрантська криза з найбідніших країн Африки та Азії. Цими країнами розпочато роботу із гуманітарного розмінування і надання точкової допомоги окремим регіонам та суб’єктам господарювання у них. Так, суб’єктам АПК України надається допомога на придбання та ремонт сільськогосподарської техніки, паливно-мастильних матеріалів, насіннєвого матеріалу, добрив тощо. Не меншу допомогу надають і міжнародні організації.
Перспективи поглиблення допомоги у відшкодуванні фінансових збитків українських аграріїв з боку держави, країн-членів ЄС і міжнародних організацій полягають у підвищенні ролі держави як гаранта за договорами позики, оренди, лізингу, а також в оперативному інформуванні інших держав, міжнародних організацій про українських суб’єктів АПК-реципієнтів. Запропоновано нормативно закріпити таке зобов’язання на місцеві територіальні громади та торгово-промислові палати.
The aim of the article is to identify the role of the state, the European Union, and international organizations in the processes of legal support for reimbursement of the financial losses experienced by Ukrainian agricultural producers because of hostilities and aggression of the Russian federation against Ukraine, and to outline prospects by analyzing the current situation, regulatory, scientific and other sources. The conducted research confirms important position of the state in providing legal support for financial loss compensation, however, proves its mainly advisory and assisting character. The government has shaped the minimum necessary legal basis regulating the order of documenting losses caused by Russian aggression to citizens and business entities. The state has also initiated the process of exemption from taxes on the property and lands which are temporary occupied, located in the zones of active hostilities, are mined or poisoned, etc. It is confirmed that the EU member-states are objectively interested in effective work of Ukraine’s AIC enterprises, because otherwise there is a hazard of migration crisis from the poorest countries of Africa and Asia. These EU states have launched a program of humanitarian mine clearance and specific aid for some regions and business entities on their area. Thus, entities of Ukraine’s AIC receive support for purchasing and repairing agricultural machinery, fuel and lubricants, seeding material, fertilizers, etc. Significant support is also provided by international organizations.
The amount of aid which is provided by the government, the EU member-states and international organizations and which is intended to compensate financial losses for Ukrainian agricultural producers can be increased by the state performing as a guarantor under agreements of loan, rent, leasing, as well as by proper informing other countries and international organizations about Ukrainian AIC entities which are potential recipients of the aid. It is proposed to delegate such liabilities to local territorial communities and chambers of commerce and industry.