Для реального підвищення престижності наукової та педагогічної праці необхідним є механізм часткового виконання положень законодавства про фінансове забезпечення суб’єктів сфер освіти і науки. Досягти цієї цілі можливо із застосуванням загальних методів дослідження та спеціальних методів вивчення юридичних явищ і процесів, а також методів аналізу та синтезу, історично-правового і порівняльно-правового, формально-логічного, системно-структурного тощо. За ст. 21 Конституції України, «Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах…». Це не свідчить про те, що викладач, науковець і чиновник, суддя, а тим більше військовослужбовець чи правоохоронець під час виконання завдань в умовах воєнного стану повинні отримувати однакову зарплату. Ця норма свідчить про те, що держава має однаково ставитися до економічних прав усіх людей, на основі одних і тих самих принципів. У статті наведено та проаналізовано норми деяких нормативно-правових актів України, виявлено наявну у державі дискримінацію людей за професійною ознакою. Запропоновано внести доповнення до Закону України від 02.12.2021 № 1928-IX «Про державний бюджет України на 2022 рік» за зразком норми із ч. ІІІ ст. 64 «Черговість задоволення вимог кредиторів» Кодексу України з процедур банкрутства: у випадку наявного дефіциту бюджету норми законодавства про оплату праці працівникам бюджетних установ, підприємств та організацій повинні виконуватися для усіх таких співробітників пропорційно до розмірів їхніх окладів залежно від наявного розміру видатків бюджету на ці статті витрат. Вказано на неприпустимість перенесення законодавцем терміну введення в дію (01.01.2023) норм ч. 2 ст. 61 Закону України «Про освіту» та абз. першого ч. 2 ст. 36 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», а також запропоновано виправити недоречність у цьому абзаці пропозицією замінити останні слова цієї норми «2020 року» на слова «календарного року».
The article’s purpose is to develop and propose a mechanism for partial implementation of the provisions of the legislation on financial support for the educational and scientific sphere and an increase in the prestige of scientific and pedagogical work. It is possible to achieve the article’s purpose through general research methods and special methods for studying legal phenomena and processes. The authors used the methods of analysis and synthesis, historical-legal and comparative-legal, formal-logical, and system-structural, etc. According to Article 21 of the Constitution of Ukraine, “all people are free and equal in their dignity and rights”. This does not mean that a lecturer, scientist, official, judge, military serviceman, or law enforcement officer should receive the same salary when performing tasks under martial law. This rule shows that the state should treat the economic rights of all people equally and treat them based on the same principles. The article presents analyzing the rules of part 2 of Article 61 Remuneration of Pedagogical and Scientific-Pedagogical Personnel of the Law of Ukraine “On Education”, paragraph I of part 2 of Article 36 Payment and Stimulation of Work (Training) of Scientists of the Law of Ukraine “On Scientific and Scientific-Technical Activities”, paragraph I of part 4 of Article 20 Money Support and Remuneration of Employees of the State Bureau of Investigation of the Law of Ukraine “On the State Bureau of Investigation”, part III of Article 135 Remuneration for Judges of the Law of Ukraine “On the Judiciary and the Status of Judges”, and other legal acts Ukraine. The provisions of the first two laws have been postponed until January 1 2023, and these provisions of the last two laws are being implemented. This indicates the existing discrimination of people on professional grounds in the state. It is proposed to amend the Law of Ukraine “On the State Budget of Ukraine for 2022” by the example of the rule from Part III of Article 64 Priority of Satisfaction of Creditors’ Claims of the Code of Ukraine on Bankruptcy Procedures: in the case of a budget deficit, the provisions of the legislation on the remuneration of employees of budgetary institutions, enterprises and organizations should be implemented for all such employees in proportion to the size of their salaries, depending on the available amount of budget expenditures for these items of expenditure. It is indicated that it is unacceptable for the legislator to postpone the deadline for the entry into force (January 1 2023) of the provisions of part 2 of Article 61 of the Law of Ukraine “On Education” and paragraph 1 of part 2 of Article 36 of the Law of Ukraine “On Scientific and Scientific-Technical Activities”. It is also proposed to correct the inappropriateness in paragraph I of part 2 of Article 36 Payment and Incentives for Work (Training) of Scientists of the Law of Ukraine “On Scientific and Scientific-Technical Activities” by a proposal to replace the last words of this rule “2020” by the phrase “calendar year”.