Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Теремецький, Владислав Іванович
dc.contributor.author Дуліба, Євгенія Володимирівна
dc.contributor.author Teremetskyi, Vladyslav
dc.contributor.author Duliba, Yevheniia
dc.date.accessioned 2024-06-07T11:00:08Z
dc.date.available 2024-06-07T11:00:08Z
dc.date.issued 2024-05-29
dc.identifier.citation Дуліба Є. В., Теремецький В. І. Місцеві референдуми в Україні як форма безпосередньої демократії: погляд в майбутнє. Юридична Україна. 2024. № 5. С. 6–14. https://doi.org/ 10.37749/2308-9639-2024-5(257)-1. URL: https://yu.yurincom.com/ uk_UA
dc.identifier.issn 2308-9636
dc.identifier.uri https://yu.yurincom.com/
dc.identifier.uri https://repository.ndippp.gov.ua/handle/765432198/899
dc.description The article deals with the genesis of development and the current state of legal regulation of the procedure for initiating and holding local referendums in Ukraine. It is noted that the absence of legislation regulating local referendums threatens the ability of citizens to exercise their political rights to participate in solving local issues. The experience of initiated and held local referendums in Ukraine during 1991-2012 are analysed, which made it possible to highlight problematic aspects regarding: the functioning of the procedure for initiating and holding local referendums, the exercise of the rights of communities to popular vote, feedback between citizens and their representatives in local self-government bodies, abuse of power by local authorities when putting issues not within the competence of local self-government bodies for public discussion, manipulation of public opinion, and the manipulation of public opinion. It is identified and revealed certain shortcomings and inaccuracies of the draft Law of Ukraine No. 5512 ‘On Local Referendum’ dated 19.05.2021, which is currently under consideration by the Verkhovna Rada of Ukraine. It is described the opinion of the Commission for Democracy through Law of the Council of Europe and the Office for Democratic Institutions and Human Rights. It is noted that based on the fact that Ukraine has received the status of an EU candidate and taking into account the Copenhagen criteria for the accession of Central and Eastern European countries to the EU, Ukraine must demonstrate the stability of institutions that guarantee democracy, the rule of law, human and civil rights. In this context, the issue of regulating the procedure for initiating and holding local referendums is of great relevance, since the lack of a legislative mechanism for exercising the constitutional right of citizens to participate in the management of public affairs through a local referendum is a significant gap in national legislation. The authors conclude that when finalising the draft law on local referendum, one should take into account not only the recommendations of the Venice Commission and the Office for Democratic Institutions and Human Rights, but also the national experience of holding local referendums. It is concluded that the application of a comprehensive approach to the preparation of the draft Law of Ukraine ‘On Local Referendum’, which includes consideration of international recommendations and adaptation to domestic conditions and experience, will make this process more transparent, accessible and effective for all participants, as participation in decision-making stimulates future interaction. uk_UA
dc.description.abstract У статті проаналізовано генезу розвитку і сучасний стан правового регулювання процедури ініціювання та проведення місцевих референдумів в Україні. Зазначено, що відсутність законодавства, яке б регулювало питання місцевих референдумів, ставить під загрозу можливість реалізації громадянами своїх політичних прав на участь у вирішенні місцевих питань. Проаналізовано досвід ініційованих та проведених місцевих референдумів в Україні протягом 1991-2012 років. Це дало змогу виділити проблемні аспекти стосовно: функціонування процедури ініціювання та проведення місцевих референдумів, реалізації прав громад на народне голосування, зворотного зв’язку між громадянами та їхніми представниками в органах місцевого самоврядування, перевищення повноважень місцевої влади при винесенні на народне обговорення питань, які не належать до предмета відання органів місцевого самоврядування, маніпуляції громадською думкою, спроб легітимізувати протизаконні рішення або рішення, які суперечать інтересам громади, існування непоодиноких випадків невиконання рішення місцевих референдумів. Виділено та розкрито окремі недоліки та неточності проєкту Закону України від 19.05.2021 № 5512 «Про місцевий референдум», який сьогодні перебуває на розгляді у Верховній Раді України. Охарактеризовано висновок Комісії за демократію через право Ради Європи та Бюро демократичних інститутів і прав людини. Зазначено, що виходячи з того, що Україна отримала статус кандидата в члени ЄС та із врахуванням Копенгагенських критеріїв, які висуваються до вступу країн Центральної та Східної Європи до ЄС, Україна повинна продемонструвати стабільність інститутів, що гарантують демократію, верховенство права, права людини та громадянина. В цьому контексті врегулювання питання правового закріплення процедури ініціювання та проведення місцевих референдумів набуває неабиякої актуальності, адже відсутність законодавчого механізму реалізації конституційного права громадян брати участь в управлінні державними справами через місцевий референдум є істотною прогалиною вітчизняного законодавства. Зроблено висновок, що під час доопрацювання проєкту закону про місцевий референдум слід враховувати не лише рекомендації Венеційської комісії та Бюро демократичних інститутів і прав людини, але й вітчизняний досвід проведення місцевих референдумів. Зроблено висновок, що застосування комплексного підходу до підготовки проєкту Закону України «Про місцевий референдум», який включає врахування міжнародних рекомендацій та адаптацію під внутрішні умови і досвід, дозволить зробити цей процес більш прозорим, доступним та ефективним для всіх його учасників, адже участь у прийнятті рішень стимулює майбутню взаємодію. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher ТОВ "Юрінком Інтер" uk_UA
dc.relation.ispartofseries 5/2024;
dc.subject верховенство права uk_UA
dc.subject безпосередня демократія uk_UA
dc.subject референдум uk_UA
dc.subject політичні права uk_UA
dc.subject народне волевиявлення uk_UA
dc.subject органи місцевого самоврядування uk_UA
dc.subject місцева політика uk_UA
dc.subject rule of law uk_UA
dc.subject direct democracy uk_UA
dc.subject referendum uk_UA
dc.subject political rights uk_UA
dc.subject popular will uk_UA
dc.subject local self-government uk_UA
dc.subject local politics uk_UA
dc.title Місцеві референдуми в Україні як форма безпосередньої демократії: погляд в майбутнє uk_UA
dc.title.alternative Local referendums in Ukraine as a form of direct democracy: a view to the future uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.identifier.doi https://doi.org/ 10.37749/2308-9639-2024-5(257)-1
dc.identifier.udc 342(094.71)(045)


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу