dc.contributor.author |
Теремецький, Владислав Іванович |
|
dc.contributor.author |
Teremetskyi, Vladyslav |
|
dc.date.accessioned |
2024-04-23T06:58:53Z |
|
dc.date.available |
2024-04-23T06:58:53Z |
|
dc.date.issued |
2022-02-03 |
|
dc.identifier.citation |
Теремецький В. І. Проблеми взаємодії органів суддівського врядування. Актуальні проблеми правознавства. 2022. № 2 (30). С. 77–85. https://doi.org/10.35774/app2022.02.077 |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
2524-0129 |
|
dc.identifier.uri |
http://appj.wunu.edu.ua/index.php/appj/article/view/1383/1430 |
|
dc.identifier.uri |
https://repository.ndippp.gov.ua/handle/765432198/877 |
|
dc.description |
The implementation of the judicial reform from the time of the declaration of Ukraine’s independence until present period of time has been determined by the global tendencies of Ukraine’s integration into the EU and the world community, by the improvement of legislation in accordance with European and international standards, as well as by the construction of an effective and independent judicial system. It has been substantiated that the key principles
in the system of checks and balances are interaction, interdependence, mutual control and mutual penetration. It has been emphasized that issues of the interaction between judicial authorities and subjects of the legislative initiative is of great importance taking into account the special place and role of such authorities. Analysis of the current legislation demonstrates that such interaction primarily takes place in the law-making process. It has been proved that the effectiveness of applying mandatory advisory conclusions of the High Council of Justice is currently the most relevant issue. It has been established that the parliament often does not take into account the recommendations of the High Council of Justice contained in its conclusions, which leads to a long-term process of declaring certain provisions of laws as unconstitutional ones. It has been stated that it is necessary to amend the Regulations of the Verkhovna Rada of Ukraine and the High Council of Justice in order to improve the mechanism of interaction between them. Those Regulations should establish the provisions on the results of the parliament’s consideration of mandatory advisory conclusions and acts of response – notification about the results of consideration and the reasons for applying (or not applying) the recommendations outlined in the conclusions. Besides, the High Council of Justice can be effectively involved in the examination of draft laws on the formation, reorganization or liquidation of courts, the judicial system and the status of judges, as well as the creation of a special agency. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Реалізація судової реформи з часів проголошення незалежності України й до сьогодні зумовлена глобальними тенденціями інтеграції України до ЄС та світового співтовариства, вдосконаленням законодавства відповідно до європейських та міжнародних стандартів, а також побудови ефективної та незалежної судової системи. Обґрунтовано, що в системі стримувань і противаг ключовими засадами є взаємодія, взаємозалежність, взаємний контроль та взаємне проникнення. Підкреслено, що з урахуванням особливого місця і ролі органів суддівського врядування вагомого значення набувають питання їх взаємодії із суб’єктами законодавчої ініціативи. Аналіз чинного законодавства свідчить, що така взаємодія відбувається насамперед у законотворчому процесі. Доведено, що сьогодні найбільш актуальним є питання ефективності застосування обов’язкових для розгляду консультативних висновків Вищої ради правосуддя. Встановлено, що часто парламент не враховує рекомендації Вищої ради правосуддя, які містяться у її висновках, що призводить до довготривалого процесу визнання неконституційними окремих положень законів. Вказано, що для удосконалення механізму взаємодії Верховної Ради України та Вищої ради правосуддя необхідно внести зміни до регламентів цих суб’єктів, в яких
потрібно закріпити положення про результати розгляду парламентом обов’язкових консультативних висновків та акти реагування – повідомлення про результати розгляду та причини застосування (чи не застосування), викладені у висновках рекомендацій. Крім того, Вища рада правосуддя може ефективно залучатися до
експертизи законопроектів з питань утворення, реорганізації чи ліквідації судів, судоустрою і статусу суддів та створення спеціального органу. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Західноукраїнський національний університет |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Випуск 2 (30) 2022; |
|
dc.subject |
органи суддівського врядування |
uk_UA |
dc.subject |
суб’єкти законодавчої ініціативи |
uk_UA |
dc.subject |
Вища рада правосуддя |
uk_UA |
dc.subject |
Вища кваліфікаційна комісія суддів |
uk_UA |
dc.subject |
взаємодія |
uk_UA |
dc.subject |
консультативний висновок |
uk_UA |
dc.subject |
експертиза законопроектів |
uk_UA |
dc.subject |
законотворчий процес |
uk_UA |
dc.subject |
judicial authorities |
uk_UA |
dc.subject |
subjects of legislative initiative |
uk_UA |
dc.subject |
High Council of Justice |
uk_UA |
dc.subject |
High Qualification Commission of Judges |
uk_UA |
dc.subject |
interaction |
uk_UA |
dc.subject |
advisory opinion |
uk_UA |
dc.subject |
examination of draft laws |
uk_UA |
dc.subject |
law-making process |
uk_UA |
dc.title |
Проблеми взаємодії органів суддівського врядування |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Problems of Interaction Between Judicial Authorities |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.identifier.doi |
10.35774/app2022.02.077 |
|
dc.identifier.udc |
35.072/351.87:342.59 |
|