dc.contributor.author |
Теремецький, Владислав Іванович |
|
dc.contributor.author |
Дуліба, Євгенія Володимирівна |
|
dc.contributor.author |
Градиська, Юлія |
|
dc.contributor.author |
Teremetskyi, Vladyslav |
|
dc.contributor.author |
Duliba, Yevgenia |
|
dc.contributor.author |
Hradyska, Yulia |
|
dc.date.accessioned |
2023-11-26T10:18:46Z |
|
dc.date.available |
2023-11-26T10:18:46Z |
|
dc.date.issued |
2023-07-26 |
|
dc.identifier.citation |
Дуліба Є., Теремецький В., Градиська Ю. Деякі питання надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві. Приватне право і підприємництво. 2023. Вип. 23. С. 220–227. https://doi.org/10.32849/2409-9201.2023.23.36. URL: http://ppp-journal.kiev.ua/archive/2023/23/36.pdf |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
https://repository.ndippp.gov.ua/handle/765432198/768 |
|
dc.description |
Abstract
The research is deals with the issues of providing free secondary legal aid in administrative proceedings. Based on the analysis of statistical data from the Coordination Centre for Legal Aid Provision and Administration of Justice by Administrative Courts, the author reveals the peculiarities of free secondary legal aid provision in administrative proceedings. It is noted that ensuring the exercise of a person's right to free secondary legal aid in administrative proceedings today is a guarantee of compliance not only with the basic principles of administrative proceedings, but also with the exercise of a person's right to a fair trial and an effective remedy. The author defines the categories
of persons entitled to secondary legal aid in terms of two criteria: financial (lack of
funds to pay for legal aid) and legal (if it is necessary in the interests of justice).
Based on the analysis of the powers of secondary legal aid centres, the author proves that inclusion of such centres in the list of entities providing free secondary legal
aid is incorrect, since the main powers of the centres are limited to verification of applications for free secondary legal aid, organisation of such aid, coordination of actions
and control over the quality of the aid provided, but not to the provision of free seconddary legal aid. The author suggests that Article 15 of the Law of Ukraine "On Free Legal Aid" should be restated in a new wording: "1. The subjects of free secondary legal aid in Ukraine are advocates included in the Register of advocates providing free secondary legal aid. 2. The organisation of provision and control of the quality ofsecondary legal aid, coordination of the actions of advocates providing secondary legal aid is carried out by the centres for provision of secondary legal aid".
Keywords: administrative proceedings, public law disputes, justice, public authorities and local self-government bodies, free legal aid, free secondary legal aid |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Наукове дослідження присвячено питанням надання безоплатної вторинної
правової допомоги в адміністративному судочинстві.
На основі аналізу статистичних даних Координаційного центру надання правової допомоги, здійснення правосуддя адміністративними судами розкрито особливості надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві. Зазначено, що забезпечення реалізації права особи на безоплатну вторинну правову допомогу в адміністративному судочинстві сьогодні є запорукою дотримання не лише основних засад здійснення адміністративного судочинства, але й реалізація права особи на справедливий суд та ефективний засіб правового захисту.
Визначено категорії осіб, що мають право на отримання вторинної правової
допомоги під кутом зору двох критеріїв: фінансового (відсутність коштів для оплати правової допомоги) та юридичного (якщо це необхідно в інтересах правосуддя).
На підставі аналізу повноважень центрів надання безоплатної вторинної правової допомоги доведено, що віднесення таких центрів до переліку суб’єктів надання безоплатної вторинної правової допомоги є не правильним, оскільки основні повноваження центрів зводиться до перевірки звернень осіб про надання безоплатної вторинної допомоги, здійснення організацію надання такої допомоги, координацію дій та здійснення контролю за якістю наданої допомоги, однак не до надання безпосередньо безоплатної вторинної правової допомоги. Запропоновано статтю 15 Закону України «Про безоплатну правову допомогу» викласти в новій редакції. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Науково-дослідний інститут приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака НАПрН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
2023 Вип. 23.; |
|
dc.subject |
адміністративне судочинство |
uk_UA |
dc.subject |
публічно-правові спори |
uk_UA |
dc.subject |
правосуддя |
uk_UA |
dc.subject |
органи державної влади та місцевого самоврядування |
uk_UA |
dc.subject |
безоплатна правова допомога |
uk_UA |
dc.subject |
безоплатна вторинна правова допомога |
uk_UA |
dc.title |
Деякі питання надання безоплатної вторинної правової допомоги в адміністративному судочинстві |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Some Issues of Providing Free Secondary Legal Aid in Administrative Proceedings |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.identifier.doi |
https://doi.org/10.32849/2409-9201.2023.23.36 |
|
dc.identifier.udc |
342.723: 347.998.85(477) |
|